Możesz stworzyć własne drzewo kategorii wydatków i przychodów, idealnie dostosowane do Twoich potrzeb.
O pełną edycję drzewa prosiliście nas od początku Kontomierza i bardzo cieszymy się, że wreszcie udało nam się to zrealizować.
Dodawaj, edytuj i usuwaj grupy i kategorie, zarówno swoje jak i domyślne. Aby edytować drzewo kategorii, wejdź w zakładkę Analizuj i kliknij w ikonkę ołówka w ramce kategorii.
Automatyczna kategoryzacja
Kontomierz nadal będzie automatycznie kategoryzował transakcje, zarówno dla nowych użytkowników, jak i tych, którzy spersonalizowali drzewo kategorii.
Pamiętaj jednak, że Kontomierz dopasowuje kategorie po nazwie. Jeśli zmienisz domyślną nazwę 'Odsetki bankowe' na 'Odsetki', Kontomierz przestanie traktować tę kategorię jako znaną sobie i nie przypisze jej do transakcji kapitalizacji odsetek, dopóki go tego osobiście nie nauczysz poprzez ręczne przypisanie tej kategorii do danej transakcji.
Dwa rodzaje kategorii: wydatkowe i przychodowe
Kategoria jest albo wydatkowa (np. 'Spożywcze') albo przychodowa (np. 'Pensja'). Do kategorii wydatkowej nie można przypisywać dodatnich transakcji i vice versa. Kierunek kategorii jest widoczny w drzewie kategorii w trybie edycji jako kolorowy +/-.
Jeśli potrzebujesz grupowania transakcji o różnych znakach, skorzystaj z tagów. Np. tagiem 'allegro' możesz oznaczyć wszystkie przychody i koszty związane z handlem na allegro.
W grupie mogą być zarówno kategorie wydatkowe jak i przychodowe. Grupa nie posiada kierunku, np. w pozornie wydatkowej grupie 'Podatki' możesz umieścić przychodową kategorię 'Zwrot podatku'.
Podatki i inne kategorie domyślnie nieuwzględniane w wydatkach
Dotychczas dostępny był globalny przełącznik, czy traktować podatki jako wydatki. Domyślnie podatki nie sumowały się do wydatków i były ukrywane jako transakcje "nieistotne".
Od dziś każda kategoria ma swój przełącznik, czy domyślnie powinna być sumowana do wydatków/przychodów. Możesz np. zdecydować, że "Spłata pożyczki" nie powinna sumować się do przychodów, bo nie jest to zarobek, a jedynie odzyskanie już posiadanych pieniędzy. Transakcje tak skategoryzowane będą od razu ukrywane. Aby je wyświetlić, zaznacz w zakładce Analizuj checkbox "nieistotne transakcje".
5 komentarze czytelników
Dariusz
Po pierwsze, kontomierz jest dla mnie podstawą zarządzania finansami. Dziękuję, że jest :). Dzięki że się rozwijacie. Chciałbym zaproponować dwa tematu do rozwoju. Pierwsza, to możliwość planowania w BUDŻETACH zarówno przychodów jak wydatków. Wszak "budżet" to plan jednego i drugiego. Druga, to aplikacja na iPhone i iPad. Przy dodawaniu transakcji lista kategorii zaciąga się z internetu za każdym włączeniem aplikacji. To uniemożliwia wprowadzenie transakcji w miejscu gdzie nie ma zasięgu internetu. Lista kategorii powinna być zapamiętana w aplikacji mobilnej i tylko synchronizowana od czasu do czasu. Nie ma argumentu za jej każdorarowym zaciąganiem. O ile dobrze pamietam tak to działa w aplikacji na Androida. Pozdrawiam! Dariusz Młynarski.
19 marca 2013 10:13
Karpik
Mi najbardziej brakuje jakiegoś sprytniejszego rozbijania jednego wydatku na wiele.
Co miesiąc spłacam KK i muszę są rozbijać jedna transakcje na N (ok. 40). Z banku dostaje pdf ale pewnie mógłbym jakoś CSV z tego zrobić...
20 marca 2013 21:42
Anonim
Dlaczego możliwe jest tworzenie tylko dwupoziomowych struktur? Czy nie mogliście zrobić NAPRAWDĘ elastycznego narzędzia?
31 marca 2013 05:32
Anonim
Tylko dwa poziomy? To naprawdę fatalnie, byłem przekonany że będą choćby 3 :((
Na przykład pierwszy podstawowy podział: wydatki na życie/przyjemności, a potem kategorie typu mieszkanie, no i trzeci poziom konkretne rachunki
4 kwietnia 2013 16:10
Seba
Dzięki, nareszcie mogę ułożyć kategorie po swojemu :D
4 kwietnia 2013 16:19